Minun täytyy tunnustaa: Kirjoitusoppaat ja niiden keräily on kasvanut valtavaksi ongelmaksi minulle. Jos näen kirjoitusoppaan, jota en vielä omista, minun on pakko ostaa se. Aivan sama, minkä laatuinen kirjanen on kyseessä ja kuka sen on kirjoittanut. Hyllyissäni on aivan kaikkea Steven Kingin Kirjoittamisesta Mika Waltarin Aiotko kirjailijaksi? -kirjaan ja Virginia Woolfin Omasta huoneesta Natalia Goldbergin kaikkiin kirjoitusoppaisiin.
Eli kirjoitusoppaisiin ei kannata tutustua, jos kotona on vain vähän hyllytilaa jäljellä ja rahapussi huutaa jo ennestään tyhjyyttään.
Kirjoitusoppaat osana kirjoittajuuttani
Kirjoitusoppaat ja niiden lukeminen ei ole aina ollut minulle itsestään selvyys, vaikka olen opiskellut kirjoittamista jo lähes 20 vuotta. Teininä ja nuorena aikuisena vieroksuin niitä. Miksi haluaisin lukea, mitä muut sanovat kirjoittamisesta? Mitä jos oma kirjoittamiseni kärsii siitä, että luen muiden vinkkejä? Mitä jos minä kangistun kaavoihin?
Tämä on harhaluulo, johon moni nuorena kehuja kirjoituksistaan saanut putoaa. Luulemme olevamme synnynnäisesti lahjakkaita kirjoittajia ja pienikin vaikutus voi tuhota oman tyylimme. Kirjoitusoppaat ovat tie kehittyä entisestään. Otat itsellesi sopivat vinkit vastaan ja jätät huomiotta kaiken muun. Kirjoittajan tulee lukea. Tekstit eivät synny tyhjiössä vaan jäävät pintapuolisiksi, jos et tiedä mitä muut kirjoittavat. Ja vielä tärkeämpää MITEN muut kirjoittavat.
Minun tieni kirjoitusoppaiden maailmaan alkoi hyvin perinteisesti. Natalia Goldberg. Jos olet käynyt kirjoituskursseilla tai tutustunut kirjoittamisen maailmaan yhtään syvemmin, olet luultavasti kuullut hänestä.
Osallistuin avoimessa yliopistossa luovan kirjoittamisen perusopintoihin reilut 5 vuotta sitten. Ennen sitä olin lukenut tasan yhtä kirjoitusopasta: Kirjoittamisen ihanuus. Kurssilla sai yölainaan kirjoitusoppaita ja jotenkin päädyin viettämään illan Natalia Goldbergin kirjaa lukien (en millään saa päähäni, mikä hänen kirjoistaan tämä oli). Kahlasin kirjan puoleen väliin vain todetakseni, että se oli pakko hankkia itselleni.
Monen kirjoittajan innostus kirjoitusoppaisiin on lähtenyt liikkeelle nimenomaa Goldbergin kirjoista. Tai muista vastaavista ”kirjoituttavista” kirjoitusoppaista. Ne eivät kerro sinulle vain ”tee näin”, eikä niissä luotella loputonta määrää teoriaa. Sen sijaan kirjoissa kirjoittaja kertoo omista kokemuksistaan kirjallisella kentällä, antaa toisinaan kirjoitustehtäviä ja siinä samassa saa sinut innostumaan, että nyt on pakko päästä kirjoittamaan itsekin.
Niiden voisi tavallaan sanoa myyvän kirjoittajan elämäntapaa lukijoilleen. Kirjoitusoppaat ovat tie kirjoittajuuteen.
Päädyin hankkimaan kaikki Natalia Goldbergin kirjat itselleni. Etenin muihin kirjoitusoppaiden perusteoksiin eli Julia Cameronin kirjoihin ja Steven Kingin Kirjoittamisesta-kirjaan. Harmikseni sain huomata, että kirjakaupoissa kirjoitusoppaita ei oikeastaan ollut. Metsästimme niitä useankin Suomalaisen ja Akateemisen myyjän kanssa vain todetaksemme, että viimeinen kappale oli juuri myyty tai mitään kirjoitusoppaita ei kaupasta edes löydy. Antikvariaatit ja ulkomaalaiset kirjakaupat ovat olleet pelastukseni (ja pankkitilini tuho).
Tällä sivustolla luultavasti yritän myydä oman kirjoitusoppaiden addiktioni sinulle. Ne ovat tärkeä osa omaa kirjoittajuuttani. Kirjoitusoppaiden genre on niin laaja, että kaikki löytävät niistä itselleen sopivaa lukemista ja omaa kirjoittamista edistäviä vinkkejä. (Eikä unohdeta introverteille kirjoittajille vertaistukea tapaamatta ketään oikeasti!)